Online Dispute Resolution (ODR) as a Solution to Cross Border Consumer Disputes: The Enforcement of Outcomes
Abstract
Online Dispute Resolution (ODR) is an interesting means of giving online consumers efficient remedies in cross-border disputes. While the effectiveness of ODR is sometimes problematic, ad hoc solutions can be implemented depending on whether the ODR procedure is adjudicative or non-adjudicative, and whether the outcomes are binding or non-binding. This allows parties to seek enforcement before a court or a public authority, or to rely instead on private enforcement mechanisms. The analysis of each of these situations shows that the enforcement of binding outcomes obtained through ODR should be sustained by public regulation. However, important instruments such as the Rome I, Brussels I and Brussels I recast European Regulations prohibit pre-dispute ODR agreements, but this scenario might rapidly change thanks to the European ADR Directive. Efforts of this kind pave the way for greater trust in engaging in cross-border transactions and should be encouraged.
Français
Le règlement des différends en ligne (“ODR” pour Online Dispute Resolution) est une voie intéressante pour fournir aux consommateurs en ligne des recours efficaces dans les litiges transfrontaliers. Bien que l’effectivité de l’ODR soit parfois problématique, des solutions ad-hoc peuvent être mises en place suivant si la procédure ODR est de nature adjective ou non-adjudicative, ainsi qu’en fonction du caractère contraignant ou noncontraignant de son issue. Cela permet aux parties de demander l’exécution devant un tribunal ou une autorité publique, ou de compter sur des mécanismes d’exécution privés. L’analyse de chacune de ces situations montre que l’exécution des résultats contraignants obtenus par ODR devraient être soutenue par la réglementation publique. Cependant, des instruments aussi importants que les règlements européens Rome I, Bruxelles I et Bruxelles I (refonte) interdisent les ententes à fins d’ODR préalables à la naissance du différend, situation qui pourrait changer rapidement grâce à la directive européenne ADR. Les efforts dans ce sens améliorent grandement la confiance dans les transactions transfrontalières, et ils devraient être encouragés.