Public-Centred Civil Justice Redesign: a case study of the British Columbia Civil Resolution Tribunal

Abstract

This article deals with the new British Columbia Civil Resolution Tribunal (“CRT”). First of its kind in the world, the CRT will focus on early online dispute resolution as a tool to improve access to justice in BC. The authors will begin by examining public access problems with the current civil justice system. They will then challenge some of the common assumptions underlying the status quo, with the aim of opening a dialogue about which facets of the civil justice system are foundational to the rule of law and which ones ultimately detract from it. The article will conclude by offering some principles of user-centred justice design, and illustrating them through their application to the CRT.

Français

Le présent article porte sur le nouveau Civil Resolution Tribunal (“CRT”) de Colombie-Britannique. Premier dans son genre, ce tribunal vise à offrir des services de règlement de différends en ligne, afin d’améliorer l’accès à la justice dans la province. Dans un premier temps, le texte s’attardera sur les problèmes liés à l’accès à la justice civile. Par la suite, les auteurs tenteront de remettre en discussion certains aprioris dominant le débat en la matière, et cela afin de réfléchir aux éléments réellement essentiels d’un système public de justice civile. En s’appuyant sur le l’exemple du CRT, l’article conclura en illustrant certains principes pouvant régir une justice axée sur les utilisateurs.

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