State Responsibility of New States Regarding Acts Committed by Rebels During a Successful Civil War
How Does the Rule Apply to Different Types of State Succession?
Abstract
This article examines one aspect of Article 10 of the Articles on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts adopted by the International Law Commission in 2001 (“ILC Articles”). The second paragraph of this provision deals with the issue of State responsibility and attribution arising from the conduct of an insurrectional movement in the context of a successful rebellion or civil war resulting in the establishment of a new State. Article 10(2) sets out one basic principle: The acts committed by the rebels during the successful insurgency are attributable to the new State after their victory.
The question examined in this article is whether the rule set out at Article 10(2) should find application for all six different types of State succession. This is a question which has, perhaps surprisingly, not been systematically addressed by scholars. The work of ILC Special Rapporteur Šturma suggests that the provision would not find application in the context of incorporation of a State, unification of States and in situations of transfer of territory from one State to another. The article examines whether this is indeed the case and also what would be the likely consequences of not applying the provision in these situations.
Français
Cet article examine un volet de l’article 10 des Articles sur la responsabilité de l’état pour fait internationalement illicite adoptés par la Commission du droit international en 2001 (« les Articles de la CDI »). Le deuxième paragraphe de cet article traite de la responsabilité d’un état et l’attribution vis-à-vis le comportement d’un mouvement insurrectionnel dans le contexte d’une guerre civile menant à la création d’un nouvel état. L’article 10(2) énonce un principe de base : les actes commis par les rebelles lors de l’insurrection sont attribuables au nouvel État après leur victoire.
La question examinée dans cet article est celle de si la règle énoncée à l’article 10(2) doit s’appliquer aux six différents types de succession d’États. Il s’agit d’une question qui, de manière peut-être surprenante, n’a pas été systématiquement abordée par la communauté juridique. Les travaux du rapporteur spécial de la CDI, M. Šturma, suggèrent que cet article ne trouverait pas à s’appliquer dans le contexte de l’incorporation d’un État, de l’unification d’États et dans les situations de cession de territoire d’un État à un autre. Cet article examine si c’est effectivement le cas et les conséquences potentielles de la non-application de la disposition dans ces situations.